Yleisin virhe kesäkunnon tavoittelussa on tavoitella kesäkuntoa

Jos hankkii nopeasti salijäsenyyden ja täyttää kaapit maitorahkalla, ehtiikö vartalonsa saada vielä rantakuntoon?

Yleisin virhe kesäkunnon tavoittelussa on tavoitella kesäkuntoa

Muutamassa kuukaudessa on mahdollista saada paljonkin tuloksia aikaan, kunhan ei tipahda rantakuntoa tavoittelevien yleisimpiin sudenkuoppiin. Suurin virhe timmin vartalon tavoittelussa on rakentaa itselleen dieetti, jota ei pysty noudattamaan.

- Yleisin virhe on aloittaa projekti ja mennä sen kanssa laput silmillä. Tärkeää ei ole niinkään se, mitä tapahtuu dieetin aikana, vaan mitä eväitä projektista saa pysyvään toimintamallin muutokseen, kertoo kunto – ja ravintovalmentaja Petri Nummivuori.

Maitorahkan kittaamisen voittaa säännöllinen ateriarytmi

Tiukan dieetin sijasta kannattaakin miettiä, mitä jaksaa, pystyy ja ehtii tehdä myös jatkossa. Salilla jaksaa käydä muutaman viikon päivittäin, mutta tenttiviikon puskiessa päälle ja kropan sanoessa vastaan ovat motivaatio ja jaksaminen koetuksella.

- Kannattaa muistaa, ettei aina tarvitse tehdä täysillä. Välillä voi mennä salin sijasta joogaan tai juoksulenkin sijasta kävelylle, neuvoo kokopäiväisen opiskelun ja osa-aikaisen työnteon ohella aktiivisesti liikkuva Mea Surakka.

Surakka neuvoo kiireisiä opiskelijoita kirjoittamaan paperille seuraavan viikon koulupäivät, kotitehtävät ja työvuorot. Sen jälkeen on hyvä miettiä, mihin väliin jää aikaa liikunnalle.

- On tärkeää löytää itselleen laji, jonka parissa viihtyy. Jos liikkuu pelkän ulkonäön vuoksi, voi motivaatio kärsiä, koska muutoksia ei tule nopeasti ja aikaa ei meinaa löytyä, Surakka sanoo.

Naiset nostamaan rautaa ja miehet lenkille!

Myös naisten ja miesten yleisimmissä virheissä on eroja. Kärjistettynä miehet treenaavat enemmän punttisalilla rautaa nostaen. Miehet toivovat nopeaa ja näkyvää lihasten kasvua, kun naiset sen sijaan juoksevat enemmän ja polkevat spinningissä toivoen rasvan palavan.

- Kuulen työssäni silloin tällöin naisilta kommentteja, että taasko pitää kyykätä, en halua isompia jalkoja. Balanssi aerobisen ja rautavoittoisen liikunnan välillä on tärkeää, sanoo Nummivuori.

Omaa jaksamistaan ja sitä kautta projektin onnistumista voi edesauttaa syömällä ja nukkumalla tarpeeksi. Useimmille sopii viiden aterian ruokarytmi, jossa syödään kolmen-neljän tunnin välein. Nummivuoren mukaan yli 500 kalorin kalorivaje ei ole järkevä.

- Usein treenataan kyllä oikein, mutta joko ollaan liian yksipuolisella tai liian niukalla energian saannilla. Ravinto, treeni ja lepo oikeassa suhteessa, niin saa tuloksia aikaan, Nummivuori summaa.

Heta Laiho