Tasan viisi vuotta edellisestä mestaruudesta – muistatko vielä Nurmisen ilmaveivin mestaruusjuhlissa?

Joukkueenjohtaja Timo Jutila ei päässyt torijuhliin | Kuvapankki

Tasan viisi vuotta sitten Leijonalauma katkaisi 16 vuoden kuivan kauden ja voitti Bratislavassa järjestetyt jääkiekon MM-kilpailut. Mestaruus tuli ilmiömäisen turnauksen jälkeen ja sankareiden kultajuhlista sai nauttia koko Suomen kansa.

Kokosimme Opiskelijankaupungin kanssa viisi legendaarista YouTube-videota hurjista kultajuhlista, aina Nurmisen ilmaveivistä tasavallan presidentti Tarja Halosen saamaan hellyyteen.

Pasi Nurmisen ilmaveivi (Mertaranta edit)

Koko kansan Mikken ilmaveivi ei unohdu ikinä, fanaattinen kiekkotietäjä ei myöskään unohda Pasi Nurmisen ilmaveiviä lentoasemalla. Joukkueen johdossa toiminutta Nurmista talutetaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla lentokoneesta pois, mutta laskeutuminen maankamaralle epäonnistuu pahasti. Pokaali kumoon, näyttävä välikuolema punaiselle matolle ja Mertarannan selostus päälle – yli kahden miljoonan katselukerran Youtube-klassikko.

Tarja Halosen ja Anssi Salmelan hellyydenhetki

Anssi Salmela ei pystynyt vastustamaan kultajuhliin vierailemaan tullutta tasavallan presidenttiä ja päätti antaa rouva Haloselle intiimin halauksen. Presidentti on silminnähden hämmentynyt saamastaan huomiosta luottapakki Salmelalta.

Timo Jutila menee kovaa vauhtia eteenpäin

Joukkueenjohtaja Timo Jutilan haastattelu lentokentällä mestaruuden jälkeen on silkkaa kultaa. Mestaruuden jälkeisenä iltana on menty kovasti eteenpäin ja se näkyy väsyneestä legendasta päällepäin. "Ehdottomasti joukkue" ja "mennään eteenpäin" -lausahdukset ovat jääneet elämään kiekkokansan puheeseen – ehkä jopa ikuisesti.

Anssi Salmelalla on asiaa

Tuoreella maailmanmestarilla on paljon asiaa toimittajalle. Salmela veistelee haastattelun alkupuolen upeasti toisella kotimaisella ja haastattelun loppupuolella viesti on selvä: "Tämä mestaruus ei olisi ollut mahdollista ilman Niko Hovista ja Jesse Joensuuta"

Tuomo Ruutu haastattelee Mikael Granlundia.

Vauhdikkaan haastattelun aikana tuoreelle mestarille ja koko kansan sankarille työnnetään naama täyteen partavaahtoa.

ss

Tämän vuoden Leijonat on edennyt Venäjällä järjestetyissä MM-kisoissa voitosta voittoon. Saattaakin olla, että lisää janoava kiekkokansa pääsee fiilistelemään uusia YouTube-klassikoita. Todennäköisesti vuoden 2011 tapaista tykitystä ei ole luvassa, koska Jääkiekkoliitto on varmasti ottanut opikseen eikä salli vastaavanlaista hölmöilyä. Sääli sinänsä...

Aleksanteri Palo